Kwaszone ogórki – prosta, zdrowa, niskokaloryczna kiszonka

Kwaszone ogórki – prosta, zdrowa, niskokaloryczna kiszonka

Więcej o ogórkach kiszonych w worku.

W zupie, w sałatce, na kanapce czy jako surówka do dania głównego – ogórki kiszone w środkowoeuropejskiej kuchni jemy częściej aniżeli pragnęlibyśmy przyznać. Nic w tym dziwnego, gdyż kiszone warzywa są tak samo smaczne, co zdrowe.

Jak wzbogacić smak ogórków kiszonych

Ogórki kwaszone to warzywa poddane naturalnemu procesowi fermentacji. Ich przygotowanie jest całkiem łatwe. Stosuje się do tego beczułki z drewna bądź duże kamienne garnki, w których ogórki wespół z przyprawami zalewa się wodą z solą, a następnie stawia się pojemnik na przynajmniej kilkanaście dni w chłodziena tak długo, aż fermentacja mlekowa zakonserwuje zawartość. Amatorzy mniej kwaśnych kiszonek mogą zjeść kwaszonkę już po kilku dniach – ogórki tego rodzaju to tak zwane ogórki „małosolne”. W bazowym przepisie do solanki wraz z ogórkami dorzuca się ząbki czosnku oraz koper, lecz walory smakowe kiszonych ogórków można wzbogacić również innymi dodatkami, przykładowo ziarnami gorczycy, kawałkami marchwilub liśćmi laurowymi. Rzecz jasna nie wszyscy mają czas czy pod dostatkiem miejsca w kuchni, aby na własną rękę zrobić takie kwaszonki. Nie każdy posiada także piwnicę lub spiżarkę, w której może składować przetwory w dużych ilościach. Nie znaczy to jednakże, iż musimy odmówić sobie jedzenia kwaszonych ogórków – zawsze możemy nabyć je w markecie na wagę bądź w wygodnych opakowaniach, a więc w kubełkach czy też w workach z folii, które bez przeszkód zmieszczą się w lodówce.

Jakie minerały i witaminy zawierają kiszone ogórki?

Od wieków panuje przekonanie, iż sfermentowane warzywa pozytywnie oddziałują na nasz układ pokarmowy. I to prawda, ponieważ razem z kiszonkami spożywamy pożyteczne kultury bakterii, które korzystnie wpływają na florę jelit i obniżają ich pH, wspierając w konsekwencji trawienie. Jednak to nie wszystko! Kiszone ogórki nie mają wiele kalorii (to ledwie 12 kcal w 10 dag), a przy tym zawierają m.in. witaminę A, K1 i C, witaminy z grupy B, jak również niemało składników odżywczych istotnych dla prawidłowego działania organizmu, to np. wapń, magnez, żelazo, sód czy selen. A co z zalewą po ogórkach kwaszonych? O ile lubimy cierpkie smaki, nie trzeba wylewać jej po zjedzeniu kiszonek. Lepiej wykorzystać ją do zupy ogórkowej lub wypić, ponieważ w czasie kwaszenia witaminy przenikają po części do soku. Trzeba jednak podkreślić, na kwaszonki powinny uważać osoby chorujące na nadciśnienie – w kiszonkach znajduje się bowiem znaczna ilość soli.

Nasz adres:
"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]